sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Ompelu

Vuoden ensimmäisenä aiheena oli ompelu. Tehtäväksi tuli tehdä mekko tai tunika. Aihe oli sinänsä mukava koska olin haaveillut hihattomasta tunikasta jo pitkään, ja nimenomaan niin että saisin itselle sopivan kaavan siitä.
Eli homma aloitettiin etsimällä käsityölehdistä kaava joka olisi edes sinnepäin mitä haluaa tehdä, ja siitä sitten muokattiin kaavoja omien mittojen mukaisiksi.
En ollut koskaan aiemmin tällaista kaavojen muokkausta tehnyt, vaatteitakin kun olen ylipäätään ommellut todella vähän.
Suuri Käsityö -lehdestä löysin kaavan josta lähdettiin liikkeelle. Siihen lisättiin leveyttä, poistettiin takasauma, muokattiin kädenaukkoja ja sivusaumaakin.
En halunnut tunikaan varsinaista vuoria, mutta kokeilin huolitella yläosan alavaralla. Sellaistakaan en ole koskaan aiemmin tehnyt. Ihan näppärä se kuitenkin oli, mitä nyt hiukan oli hankalaa olkien ompeleminen. :)

Kangasvaihtoehtoina oli erivärisiä kivipestyjä pellavakankaita. Valitsin niistä mustan, koska tarkoitus on pitää tunikaa värikkäiden trikoopaitojen kanssa.
Ompeluvaiheen aikoihin sairastuin ja olin 3 viikkoa sairaslomalla. Onneksi yksi niistä osui hiihtolomaviikoksi ja minulta jäi siis vain kaksi kouluiltaa väliin. Silti työn pitkä keskeytyminen vei siitä innon ja lopulta piti ihan väkisin vääntää ompelus valmiiksi.
Tunikasta tuli kuitenkin ihan sopiva ja tykkään siitä. Kuvaa ottaessa se oli ollut jo päivän päällä ja ehtinyt rypistyäkin.
Tämä ompelu aiheena oli kyllä mieleinen, oikeastaan ensimmäinen jossa olen saanut tehtyä tuotteen joka on oikeasti päätynyt ihan käyttöönkin. Ja sain nyt myös samalla sen haaveilemani tunikan kaavan, jota voisi siis käyttää myöhemminkin. Inspiraatiota siis odottelen. :)

maanantai 3. huhtikuuta 2017

Kipsikulho

Osallistuin tänä keväänä vain yhdelle lyhytkurssille. Sen aiheena oli kipsinauhasta tehty kulho.
Kulho oli aika nopea valmistaa. Ensiksi puhallettiin ilmapallo sopivan kokoiseksi ja sitten leikattiin kipsinauhasta paloja. Ensimmäinen kerros pitkiä nauhoja, toinen kerros lyhyempiä (ettei pohjasta tule turhan paksua) ja kolmas kerros taas pitkiä nauhoja.
Nauhat kasteltiin yksi kerrallaan ja aseteltiin ilmapallon päälle. Pintaa tasoiteltiin kosteilla sormille niin että kipsi levisi ja peitti harson rakennetta.
Sitten annettiin kuivua useampi päivä. Ja sitten tein radikaalin virheen, puhkaisin pallon keittiössä! Tuota kipsimoskaa lensi kaikkialle! Kannattaa siis puhkaista pallo ulkona, niin välttyy siivoukselta.

Lakkasin kulhon spraylakalla. Valitsin vaan huonon lakan, vesiliukoisen. Lakasta tuli kökköjä ja se ei edes tarttunut kunnolla pintaan vaan sitä lähti jo osittain irtikin. Eli seuraavalla kerralla EI vesiliukoista spraylakkaa, vaan jotain kunnollista.

Kippo päätyi sitten talliin narsissiruukun suojaksi. Laitoin kupin pohjalle pienemmän vadin joka painollaan pitää kipon pystyssä ja kerää myös ylimääräisen kasteluveden.


torstai 23. maaliskuuta 2017

Tiskirätit

Ennen joulua osallistuin lyhytkurssille, jossa painettiin tiskirättejä. Näistä vasemmanpuolimmainen painettiin seulalla ja oikeanpuolimmainen linoleimasimella. Tämä oli mukavaa puuhaa, tein näitä useita ja annoin joululahjoiksi.

tiistai 21. maaliskuuta 2017

Huovutustyö II-osa

Kukkaronleukojen avulla piirsin kaavaa pussukalle. Kaavaan lisättiin keskelle hieman, niin että reuna ei mene suoraan leukoihin vaan se pullistuu hieman ulospäin.

















Kaavaan lisättiin vielä reunoihinkin hieman, niin että reunoista tulisi pulleammat.


Sijoitin kaavan huovalle niin että kuviot tulivat toiselle sivulle ja pohjaan.

Tässä sivusaumat ommeltuna.
 Alakulmat ompelin lopuksi.
Tässä kulman ommeltuna. Tämän vaiheen tein myöhemmin vielä uusiksi, niin että sain pohjasta hieman leveämmän.
Nipsusysteemi kiinnitettiin maalarinteipillä ennen ompelua. Tässä tein virheen jota en ole vieläkään saanut aikaiseksi korjata. Nipsussa on hihnaa varten ripustuslenkit ja ne olisi pitänyt laittaa taustapuolelle. Tässä ne ovat nyt etupuolella, eli laukkua olkapäällä kantaessa sitä on hankala avata.
Nipsun ompelua.
 Tässä laukku ensimmäisenä versiona.

Ja tässä toinen versio, jossa kulmia ommeltu uudelleen jolloin laukun muoto muuttui hieman. Nipsu on siis edelleen väärin päin, saa nähdä saanko aikaiseksi sen joskus purkaa ja ommella uudelleen toisin päin.
Laukun hihnaksi laitoin fantti-lankaa, jonka huovutin pesukoneessa. Yritin tehdä hihnaa myös nahkasta, mutta siitä ei tullut kaunista joten annoin olla tämän villaisen.

maanantai 21. marraskuuta 2016

Huovutustyö I-osa

Huovutustyön tehtävänantona oli suunnitella ja valmistaa jokin säilytin levytekniikalla ja käyttää siinä jotain harjoituskappaleissa kokeiltua kuviointitekniikkaa. Kuvion pitäisi vielä olla jollain tavalla luonnosta alkunsa saanut kuten kotitehtäväpiirroksessakin oli.
Varsin pian keksin että tekisin napsukukkaron leukoihin, jotka löysin aiemmin syksyllä Seinäjoen käsityömessuilta. Pohjamateriaaliksi valitsin omista varastoista löytynyttä luonnonmustaa villaa. Kuvioinniksi olisin alunperin halunnut neulahuopaa, mutta siinä ei oikein ollut haluamaani väriä. Koska toiseksi paras vaihtoehto oli mielestäni kaksinkertaisella hahtuvalangalla kuvioiminen ja sitä varten löysin myös omista varastoista kirkkaan pinkkiä tai jopa fuksian väristä hahtuvalankaa pienen nöttösen, oli valinta sitten sitä myöten selvä.
Kuvioksi piirtelin kiemuraisen kukan. Suunnitelma näytti aluksi tältä, eli tarkoitus oli tehdä vain pussukan toiselle puolelle yksi kukka.

Villaa otin puolitoista kerrosta ja jaoin sen yhteensä kolmeen kerrokseen. Neulasin kerrokset toisiinsa.
Kevyesti neulattua levyä pystyi tässä vaiheessa sitten jo käsittelemään ja siirtelemään. Seuraavalla kerralla aloinkin sitten suunnitella kuviointia ja suunnitelma muuttuikin sitten lennossa. Päätin yhden kukan sijaan tehdäkin useita, kukkia tuli lopulta kolme. Valmiissa työssä niiden pitäisi leikkautua osittain pois, vain alimmainen kukka jää todennäköisesti kokonaiseksi.
Tein kuviot kierittämällä kahta hahtuvasäiettä toistensa ympärille sitä mukaa kun naputtelin niitä neulalla kiinni pohjaan. Paperimuotti oli vain kevyesti kiinni nuppineuloilla.
Vesihuovutus piti työn suuren koon takia tehdä kahdessa osassa. Ensiksi laitettiin siis työn päälle verkkoa ja huovutettiin sen läpi, sitten kun villa oli jo hiukan huopunutta jatkettiin ilman verkkoa.
Sitten rullailtiin bambuverhon välissä ja huuhdeltiin. Tässä vaiheessa jätin työn kuivumaan ja odottamaan seuraavaa kertaa ja lisää rullauksia. Unohdin kukkaronleuat kotiin enkä muistanut niiden tarkkoja mittoja, siksi huovutusta ei kannattanut jatkaa ettei työ kutistuisi liian pieneksi.


keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Huovutusharjoituksia

Syksyn toisena aiheena on huovutus. Aluksi perehdyimme huovuttamisen teoriaan ja tein harjoitustyönä pienen sydämen. Sydämen keskustan tein esihuovasta leikkaamalla ja sen päälle laitoin punaista villaa. Naputtelin huovutusneulalla ja sitten huovutin käsin hinkkaamalla saippuan kanssa. Yllättävän vähän kutistui, johtui ehkä siitä esihuovasta siellä sisällä.


Sitten oli vuorossa kuviokokeilut. Niitä varten valitsin luonnonmustaa villaa, josta leikkasin noin 25x25 cm paloja. Halkaisin ne paksuussuunnassa kolmeen osaan ja asettelin kuitusuunnat ristikkäin.
Naputtelin huovutusneulalla paloja ja kiinnitin erilaiset kuviointikokeilut myös neulalla ennen vesihuovuttamista. Tässä kaikki testipalani samassa kuvassa. Käytin kuviona aiemmin kotitehtävä-postauksessa näyttämääni tammenlehtikuviota.
Tässä harmaat on villalankaa ja pinkki kuvio on leikattu neulahuovasta joka on merinovillaa. Kuvio upposi hyvin eikä kohta tunnu paksummalta. Yleensä ottaen tällä tekniikalla tehdyt tuntuivat muillakin onnistuvan parhaiten. Valitettavasti tuossa neulahuovassa vaan oli aika suppea värivalikoima ja siksi en valinnut tätä tekniikkaa tulevaan varsinaiseen työhöni.
Keltainen kuvio on paksuhkoa esihuopaa, eli kevyesti huovutettua villalevyä. Punaiset ja keltaiset nurkissa on vapaasti aseteltuja villahaituvia.
Keltainen kuvio tuntuu käteen paksummalta kuin muu huopa. Irralliset hahtuvat painuivat hyvin pintaan.
 

Nämä kuviot tein huopaneulalla. Vihreät kuviot on kaksinkertaista hahtuvalankaa jota kääntelin hiukan kierteelle sitä mukaa kun neulasin. Näin sain siitä aika paksun kuvion. Tähän tykästyin ja tätä aion käyttää varsinaisessa työssä. Tykkäsin myös tuosta kirkkaasta väristä.
Ympyrän sisälle neulasin punaista karstavillaa.

Nämä kuviot tein huopamaalauksella. Kuviot piirrettiin kuitukankaaseen ja aseteltiin siihen saippuavedessä kasteltuja hahtuvia. Tekniikka tuntui aika hankalalta ja sillä en saanut kuvioista kovin tarkkoja. Tässä tekniikassa myös kuvioiden tarttuminen pohjahuopaan meinasi olla hankalaa, koska tässä niitä ei voinut neulata.

Tässä kuvasatoa muiden opiskelijoiden tekemistä kuviointitekniikoiden harjoitustöistä. Laitoin kuvat aika pieninä mutta niitä voi klikkailla auki isommiksi.
Huovutustekniikka menee siis niin, että ensiksi neulaillaan huovutusneulalla pohjaa kevyesti, sitten neulataan siihen kuviot päälle. Sen jälkeen siirrytään vesihuovutukseen. Aluksi villojen päälle laitetaan hyttysverkkoa joka helpottaa alkuvaihetta siten ettei villat liiku paikaltaan eivätkä tartu käsiin. Vesihuovutuksessa käytetään lämmintä vettä ja saippuaa. Kun villat pysyvät paikallaan, voi verkon ottaa pois ja jatkaa huovuttamista käsin hankaamalla. Sitten huopa rullataan bambuverhon väliin ja pyöritellään rullaa. Välillä avataan rulla ja käännetään huopa toisinpäin. Tätä jatketaan kunnes pinta on tarpeeksi tiivistynyt. Sen jälkeen huuhdellaan vuoroin kylmässä ja kuumassa vedessä, lopuksi kuumassa. Sitten huopa tasoitetaan kaulitsemalla pyyhkeiden välissä ja jätetään kuivumaan. Laitan tuonne ihan loppuun vielä videopätkän bambuverhon välissä rullaamisesta.